Florestan en Eusebius

Robert Schumann (1810-1856)

 

Robert Schumann richtte samen met zijn kersverse verloofde Clara Wieck de bij elkaar gefantaseerde Bond van David op (1831), waarin Florestan en Eusebius met elkaar de dialoog aangaan. Beide heren staan voor de uiteenlopende karaktertrekken van Schumann die in de Davidsbündlertänze treffend zijn weergegeven.

 

Schumann was een uiterst invloedrijke componist en muziekcriticus tijdens de romantiek. Erkend om zijn sterke band tussen literatuur en muziek, herinneren musici zich Schumann als een van de grote componisten van de negentiende eeuw.

  

Als redacteur van Neue Zeitschift für Musik (Nieuw Tijdschrift voor Muziek) gedurende tien jaar, schreef Schumann verschillende artikelen waarin hij vooraanstaande en opkomende componisten bekritiseerde op basis van zowel technische als expressieve elementen in hun muziek.

Robert Schumann (1810-1856) en Clara Schumann (1819-1896)

Hij bood zijn kritiek vaak aan via drie afzonderlijke personages: Eusebius, Florestan en Master Raro. Vermakelijk en verhaalachtig, deze personage portretteert aspecten van Schumann’s persoonlijkheid en compositorische stijl. Het karakter van Florestan is bijvoorbeeld gepassioneerd, uitbundig en soms impulsief.

 

Aan de andere kant vertegenwoordigt Eusebius een doordachte en reflectieve benadering van kritiek. Hij gedraagt ​​zich als een dromer of romantisch, en laat meestal een positieve opmerking achter. Deze twee contrasterende karakters worden beide gebruikt om muziek te beschrijven die in het midden van de late 19e eeuw is gecomponeerd.

Partituur in het handschrift van Robert Schumann.

Florestan en Eusebius behandelen afzonderlijke kwesties en dragen bij aan een rijk begrip van de muziek door middel van Schumann’s kritiek. Master Raro synthetiseert deze conclusies vaak tot één verteerbaar object, waarbij hij de technische en expressieve elementen van muziek combineert.

Davidsbündlertänze Op. 6

 

In 1837 schreef Schumann de ‘Davidsbündlertänze’, 16 dansen voor piano solo, waarin hij om de beurt Florestan en Eusebius, aan het woord laat: de delen van Florestan zijn heftig, met lef en allure. Die van Eusebius kwetsbaar, liefdevol en warm. En even aan ’t begin, maar naar het einde toe steeds vaker, gaan Florestan en Eusebius de dialoog aan.

Video: Davidsbündlertänze Op. 6 uitgevoerd door András Schiff in Wigmore Hall, Londen

Ook aanbevolen: Na twee zeer succesvolle soloalbums nam pianist Nicolas van Poucke een verzameling van zijn favoriete werken van Robert Schumann (1810-1856) op. The Schumann Collection, Vol. 1 is het eerste album in die serie, en bevat Carnaval, Op. 9, Fantasiestücke, Op. 12, en als kers op de taart, Arabeske, Op. 18.

 

The Schumann Collection, Vol. 1, Nicolas van Poucke, TTK 0055