Carry Lisa van der Waal van Dijk – van Breugel (1991)

Carry Lisa van der Waal van Dijk – van Breugel (1991) (Carry)

Generaties van der Waal van Dijk

  • Geboren: 03-10-1991 in Tilburg
  • Vader: Theodorus Petrus Adrianus van Breugel (Theo)
      • Geboren: 27-07-1952
  • Moeder: Elisabeth Josephina Petronella Maria Maes (Elly)
      • Geboren: 19-05-1950
  • Roepnaam: Carry
  • Beroep: Industrieel ontwerper
  • Getrouwd met: Wouter Hugo Frans van der Waal van Dijk (1992)
  • Trouwdatum: 01-12-2023 in Tilburg

BSc Industrieel ontwerpen

Industrieel ontwerpers geven vorm aan onze wereld. Hun productontwerpen en innovaties stimuleren de maatschappelijke vooruitgang. Denk aan games die mensen met dementie helpen, volledig circulaire fietsen of gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen in India. Bij Industrieel Ontwerpen leer je diverse designmethodes, kennis over uiteenlopende onderwerpen en ben je vanaf dag één ook echt aan het ontwerpen.

Na je afstuderen kun je aan de slag bij onder meer ontwerp- en adviesbureaus, technisch-commerciële bedrijven of bij de overheid. Denk aan functies als: ontwerper, productontwikkelaar of producttechnoloog. Ook kun je werk vinden als inkoper of adviseur bij grote fabrikanten. Maar voor vele afgestudeerden blijft het een droom om een eigen product te lanceren binnen een eigen bedrijf.

Zilversmederij

In tegenstelling tot wat men zou denken, zeggen de termen edelsmid, goudsmid of zilversmid weinig over het materiaal waar de smid mee werkt. Een goudsmid maakt in principe sieraden en kunstvoorwerpen; een zilversmid maakt gebruiksvoorwerpen, zoals tafelzilver (bestek, borden, schalen), koffie- en theeserviezen, kandelaars, peper- en zoutstrooiers, tabaksdozen, kelken, patenen en ander liturgisch vaatwerk. Iemand die zilveren sieraden maakt, wordt dus in principe toch tot de goudsmeden gerekend. Omgekeerd kan een zilversmid gouden gebruiksvoorwerpen vervaardigen. Het onderscheid tussen beide beroepen is echter niet strikt.

De edelsmeedkunst heeft een lange geschiedenis. Al vanaf het moment dat de mens leerde brons te gieten en metalen te bewerken, was er al vraag naar gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, brons en andere (edele) metalen. Aangezien de meeste metalen zich goed laten conserveren – ook na eeuwenlang begraven te zijn geweest – zijn er relatief veel producten van edelsmeedkunst bewaard gebleven van vrijwel alle beschavingen die bekend waren met metaal.

In de middeleeuwse Europese samenleving waren goud- en zilversmeden aanvankelijk vrijwel altijd in dienst van kerkelijke instellingen. Soms waren ze tevens muntmeesters. Rond 1430 ontwikkelde zich uit de edelsmeedkunst de kunst van het graveren. Enkele beroemde prentmakers uit die tijd waren zelf goud- of zilversmid (zoals de Meester E.S.) of kwamen uit families van edelsmeden (Martin Schongauer en Albrecht Dürer).

Met de opkomst van de steden ontstonden vanaf de 14e eeuw de gilden, plaatselijk ook ‘ambachten’ genoemd, die het uitoefenen van bepaalde beroepen reguleerden, ook dat van zilversmid. In de meeste plaatsen kon men geen edelsmid zijn buiten het (zilver)smedengilde om. Het gilde bepaalde wat de toelatingseisen waren – soms moest men geboren zijn binnen een familie van zilversmeden – en keurde de te gebruiken materialen en de afgeleverde werkstukken. Als kwaliteitswaarborg werd elk werkstuk beproefd door de waardijn of proefmeester en gemerkt met de zilverkeur, bestaande uit drie delen: de stadskeur, het meesterteken van de zilversmid en de jaarletter. Er bestond in deze tijd nauwelijks onderscheid tussen goud- en zilversmeden. Als meesterproef werd van een gezel meestal naast een zilveren schaal of kom, een gouden ring met edelstenen of een ander sieraad verlangd. De meeste smedengilden hadden als patroonheilige de heilige Eligius, die zelf smid was.

Pas met de afschaffing van de gilden, in veel gevallen pas rond 1800 met de komst van de Fransen, kwam er meer vrijheid in de uitoefening van het beroep. Door de toegenomen mechanisatie en de daarmee samenhangende lagere productiekosten, nam in de loop van de 19e eeuw de vraag naar ambachtelijk gemaakt tafelzilver af. Door de toegenomen welvaart nam echter de vraag naar unieke sieraden en handgemaakte siervoorwerpen toe, waardoor het traditionele beroep van zilversmid thans vrijwel uitgestorven is, terwijl dat van goudsmid/juwelier floreert.

Bert Judith Tilburg
www.funkystuff.org

Voetnoot