Van Morrison – Live at the Real World Studios, Box, Engeland (2021)

Van Morrison live in the Real World Studios.

Van Morrison, volledige naam Sir George Ivan Morrison (Bloomfield, Belfast, 31 augustus 1945) is een Noord-Ierse zanger en muzikant die deel uitmaakt van de zogenoemde Belfast Blues. Hij is zanger-tekstschrijver maar ook gitarist en soms speelt hij harmonica of saxofoon.

  • 00:17 – Only A Song
  • 03:55 – Deadbeat Saturday Night
  • 07:45 – Love Should Come With A Warning
  • 11:45 – Do The Right Thing
  • 15:27 – Up County Down
  • 20:46 – Latest Record Project
  • 25:13 – Blue Funk
  • 29:40 – My Time After A While
  • 35:12 – Diabolic Pressure
  • 40:08 – Why are You On Facebook?
  • 44:30 – Where Have All The Rebels Gone?
  • 48:59 – Baby Please Don’t Go – Got My Mojo Working
  • 56:47 – Ain’t Gonna Moan No More
  • 01:02:22 – Day Like This
  • 01:05:24 – Broken Record
  • 01:09:57 – Cleaning Windows
  • 01:14:44 – St. Dominic’s Preview
  • 01:21:26 – Have I Told You Lately?
  • 01:26:29 – Help Me
  • 01:33:23 – Think Twice Before You Go-Boom Boom
  • Richard Dunn – Hammond Organ
  • Stuart McIlroy – Piano
  • Dave Keary – Guitars
  • Pete Hurley – Bass Guitar
  • Colin Griffin – Drums
  • Alan ‘Sticky’ Wichket – Percussion
  • Chris White – Sax
  • Matt Holland – Trumpet
  • Dana Masters – Backing Vocals
Real World Studios.
Real World Studios.

Op zijn 12e treedt Van Morrison toe tot de band Deannie Sands and the Javelins, twee jaar later volgen de R&B band The Monarchs, waarin hij de jazzsaxofonist is. Na een tijdje met The Monarchs getoerd te hebben, voegt Morrison zich eind 1963 bij de band the Gamblers, waarin ook gitarist Billy Harrison, bassist Alan Henderson, toetsenist Eric Wrixon en drummer Ronnie Millings speelden. In het voorjaar van 1964 vertrok de band naar Londen, waar een platencontract wordt getekend. De naam wordt bij die gelegenheid veranderd in Them, om verwarring met een andere groep The Gamblers te vermijden. De eerste single verschijnt in augustus 1964 (Don’t start crying now) en blijft vrijwel onopgemerkt. Hierna volgt de tweede plaat Baby please don’t go (december 1964), die na een aarzelend begin een top 10 hit wordt. Andere hits volgen Here comes the night en Gloria, een compositie van Morrison zelf. De band biedt de zanger aanvankelijk alle gelegenheid zich te ontplooien, maar door zijn uitgesproken karakter krijgt Morrison ook conflicten. Een daarvan leidt tot het vertrek van Harrison, terwijl ook andere leden van de groep een voor een opstappen. In een heel nieuwe bezetting, waarin alleen Henderson terugkeert, wordt de lp Them Again opgenomen, waarna Morrison in 1966 zelf uit de band stapt. De Amerikaanse producer van Them, Bert Berns ziet dan mogelijkheden voor een solocarrière en contracteerde hem voor zijn platenlabel Bang. Uit de eerste sessies hiervoor dateert ook een van Van Morissons bekendste nummers: Brown eyed girl. Het succes van dit nummer leidt er dan ook toe dat Bang direct ook Morrisons eerste soloalbum uitbrengt: Blowin’ your mind! (1967).

Met de musici met wie Morrison werkte (onder meer Miles Davis’ bassist Richard Davis en Modern Jazz Quartet drummer Connie Kay) creëerde hij een unieke mengeling van blues, soul and gospel, zonder ooit tot de standaarduitingen van die stijlen te vervallen. De kritieken waren uitermate lovend, de verkoopcijfers echter bleven achter. Morrison verandert wat van stijl, zijn werk krijgt wat meer country-invloeden, wat terug te horen is op de albums Moondance (1970), His band and the street choir (1970) en Tupelo honey (1971). Van elk van deze albums kwamen ook succesvolle singles uit. De muziek van Van Morrison blijft zich ontwikkelen, eerst komen er wat soul-invloeden in Saint Dominic’s preview (1973), later in de jaren zeventig wordt het meer de r&b (A period of transition, 1977). Tussen 1980 en 1983 woont Morrison in een flat in het Deense Vanløse met zijn vriendin Ulla Munch. In het album Beautiful Vision uit 1982 is het lied Vanlose Stairway een eerbetoon aan die tijd. Het nummer wordt onderdeel van het repertoire tijdens live-concerten. De jaren tachtig staan voor Morrison in het teken van het mysticisme. Het samengaan van liefde en religie is een steeds terugkerend thema in zijn teksten. Een speciaal experiment is de samenwerking met de The Chieftains in 1987: Van Morrison gaat op zoek naar de Ierse wortels van zijn muziek. Het resultaat is Irish heartbeat.

Voetnoot