Gustav Mahler in Salzburg (1906)

Gustav Mahler (1860-1911)

Gustav Mahler (1860-1911) was een componist en dirigent uit Oostenrijk. Hij schreef diepgaande, emotionele muziek, bijna alleen maar symfonieën en liederen. Met zijn vernieuwende werken heeft hij een brug gevormd tussen de stijl van de Romantiek en die van de twintigste eeuw. Hij heeft Salzburg en de omgeving een aantal malen bezocht.

Bianca Bianchi (1889)
  • Bianca Bianchi (artiestennaam). Haar echte naam is Bertha Schwarz (1855-1947).
  • Duitse sopraan.
  • Werkte in 1889 met Gustav Mahler.
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/bianca-bianchi/
  • Trouwde met impressario Bernhard Pollini (1838-1897).
  • Zowel haar vader als moeder waren acteurs.
  • Op 7-jarige leeftijd zong ze al kinderrollen. Ze begon haar zangcarrière bij het “Hoftheater von Karlsruhe” als koorzangeres. Na haar studie te hebben voortgezet bij Pauline Viardot-Garcia in Parijs, maakte ze haar debuut in 1873 in Karlsruhe als Barbarina in Mozarts “Le nozze di Figaro”. Vanaf dat moment was ze verbonden aan het “Stadttheater von Hamburg” (1873/76), het “Hoftheater von Karlsruhe” (1877/80), de “Wiener Hofoper” (1880/87), de “Hofoper von München” (1887/89), de “Hofoper von Budapest” (1889/95), opnieuw de “Hofoper von München” (1895/98) en tenslotte weer aan het “Stadttheater von Hamburg (1898/1901).
  • In 1874 maakte ze haar debuut in Londen en in de jaren daarna ging ze verder met gastoptredens in Londen, St. Petersburg, Moskou, Milaan, Bazel en Praag. Na haar afscheid van het toneel werkte ze als zanglerares in München (1902/25) en vanaf 1925 in Salzburg.
  • Salzburg 1925-1947.
  • Overleden in Salzburg op 16-02-1947 (92 jaar).
  • Crematie Friedhof Feuerhalle-Simmering, Wenen?
Bad Gastein (1891)
Bad Reichenhall (1892)
  • 1892. Foto van Gustav Mahler (32 jaar oud) in Bad Reichenhall.
  • Gustav Mahler met (links van hem) zijn zus Justine (Ernestine) Rose-Mahler (1868-1938) (24 jaar) met vrienden in het kleine kuuroord bij Salzburg. De twee vrouwen op de achtergrond zijn Toni Marcus (links, 16 jaar) en Mahlers jongere zus Emma Marie Eleanor Rose-Mahler (1875-1933) (rechts, 17 jaar). De man op de voorgrond zou Friedrich Fritz Lohr (1859-1924) kunnen zijn.
  • In 2024 op 40 minuten met de trein vanaf Salzburg.
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/locations/germany/bad-reichenhall/city-of-bad-reichenhall/
1892 Gustav Mahler in Reichenhall, met Justine, 32 jaar
1892 Gustav Mahler in Reichenhall, met Justine, 32 jaar
Berchtesgaden (1892 en 1896)
Symphonie No. 2 (1893)
Anna Bahr-von Mildenburg (1897)
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/anna-bahr-von-mildenburg/
  • Operazangeres (1872-1947).
  • Ze was een bekende Wagneriaanse sopraan van het begin van de 20e eeuw. Geboren als Anna Bellschau von Mildenburg, studeerde ze aan het Conservatorium van de Gesellschaft der Musikfreunde in Wenen voordat ze in 1895 haar operabuiting maakte in Hamburg als Brunnhilde in Wagners “Die Walkure” onder leiding van Gustav Mahler, wiens geliefde en leerling ze al snel zou worden. Anna was voor het eerst te horen in het Bayreuth Festspielhaus in 1897 als Kundry in Parsifal en datzelfde seizoen nam ze de mezzozzorol van Ortud aan in “Tannhauser”; ze werd persoonlijk opgeleid door Cosima Wagner en zou tot de Eerste Wereldoorlog een vaste gast zijn op het festival. Toen ze zich in 1897 bij Mahler voegde bij de Weense Staatsopera, werd ze een vooraanstaand en goedbetaald lid van het gezelschap tot 1917, en kreeg ze met name lof voor Mahlers lezing van “Tristan und Isolde”. Anna werd in 1906 in Covent Garden, Londen, geprezen en later als Isolde, als Elisabeth in “Tannhauser” en als Klytemnestra uit Richard Strauss’ “Elektra”. Naast alle sopraanrollen van Wagner was ze in de loop der jaren te zien als Leonore uit Beethovens “Fidelio”, Donna Anna in Mozarts “Don Giovanni”, Reiza in Carl Maria von Webers “Oberon” en de titel Druid Priestess uit Vincenzo Bellini’s “Norma”. Halverwege de jaren 1920 trad ze op tijdens het Salzburger Festival terwijl ze lesgaf in München, waar ze de toekomstige grote Wagneriaanse tenor Lauritz Melchior tot haar leerlingen rekende. Van 1929 tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gaf ze les in Salzburg en was ze voor het laatst te horen op het podium in 1930 in Augsburg als Klytemnestra. Anna is sinds 1909 getrouwd met auteur Hermann Bahr (1863-1934) en heeft samen met haar man een soort “zangersgids voor Bayreuth” uitgegeven, terwijl ze in haar eentje een verslag schreef van haar tijd met Mahler. Bij minstens één gelegenheid was ze zelfs model voor een kunstenaar, in 1901 voor het werk dat in de volksmond bekendstaat als “Judith I” van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt. Haar vastgelegde nalatenschap was klein en voor zover bekend is er slechts één cd bewaard gebleven, een aria uit “Oberon” die in 1904 is opgenomen.
  • 1897 Liefdesrelatie met Gustav Mahler.
  • 1912-1922 getrouwd met Hermann Bahr (1863-1934: https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/hermann-bahr/
  • Begraven op het Kommunalfriedhof in Salzburg (Ere-graf groep 22).
  • https://nl.findagrave.com/memorial/65812020/anna-bahr-mildenburg
Eduard Wlassack (1904)
Hotel Neckbock (1906)
Mozartfeest 1906 (18-08-1906 en 20-08-1906)
  • Dirigent Gustav Mahler.
  • 18-08-1906 Eerste opvoering Le Nozze di Figaro (Michalek, Gutheil-Schoder, Hilgermann, Mayr.
  • 20-08-1906 Tweede opvoering
  • Sinds 1877 werden er in Salzburg op onregelmatige tijdstippen muziekfestivals georganiseerd door de Internationale Mozarteumstichting, maar deze werden in 1910 stopgezet.
  • Van 14 tot 20 augustus 1906 werd er in Salzburg een Mozartfeest gehouden ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van Wolfgang Amadeus Mozart. Hoogtepunt waren de twee uitvoeringen van de Weense Hofopera, die keizer Franz Josef I (1830-1916) speciaal voor het Mozartfestival had goedgekeurd.
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/locations/austria/salzburg/salzburger-musikfest-1906/
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/locations/austria/salzburg/1906-opera-salzburg-18-08-1906/
  • Stadttheater zaterdag 18-08-1906 en 20-08-1906.
  • Wolfgang Amadeus Mozart – Le Nozze di Figaro KV 492.
  • Gustav Mahler heeft in 1906 de Da Ponte opera’s (Mozart Trilogie) in Salzburg opgezet, waarmee hij het idee van Salzburg als muzikale hoogtempel lanceerde. deze opera’s zijn gebaseerd op libretti van Lorenzo da Ponte.
  • Lilli Lehmann, een geweldige sopraan uit Berlijn die actief was geweest in het werven van fondsen voor de bouw van het Mozarteum, organiseerde een Mozartfestival in Salzburg met de Wiener Philharmoniker. De drie Da Ponte-opera’s werden opgevoerd en hadden Gustav Mahler en Richard Strauss als dirigenten.

Het Mozartfestival in 1906 was waarschijnlijk het belangrijkste muzikale evenement van de eeuwwisseling van de 19e en 20e eeuw. Eeuw in Salzburg.

Het Mozartfestival werd van 14 tot 20 augustus 1906 in Salzburg gehouden ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van Wolfgang Amadé Mozart. Hoogtepunten waren de twee uitvoeringen van de Weense Hofopera, die keizer Franz Joseph I speciaal voor het Mozartfestival had goedgekeurd: Don Giovanni (dirigent Reynaldo Hahn) en The Marriage of Figaro (dirigent Hofopera-directeur Gustav Mahler); Andere evenementen waren onder meer concerten van de Wiener Philharmoniker onder leiding van Felix Mottl en Richard Strauss, evenals een speciale gast, Camille Saint-Saëns, die de solopartij speelde in Mozarts pianoconcert in Es majeur KV 482.

Terwijl de internationale pers Salzburg uitbundig prees, bekritiseerde de krant Salzburger Wacht het feit dat het evenement wederom alleen voorbehouden was aan de bovenste tienduizend en dat er in de hele stad niets werd opgemerkt van het Mozartfestival. Ter gelegenheid van dit Mozartfestival ontwikkelde zich echter een “industrie” die de naam “Mozart” op de markt bracht: er waren nuttige accessoires en minder nuttige accessoires zoals “Mozart-messen” of “Mozart-schoensmeer”.

Richard Mayr (1906 en 1910)
  • Bas (1877-1935)
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/richard-mayr/
  • Heeft twee keer gezongen op het Mozartfeest 1906 onder Gustav Mahler (1906)
  • Heeft twee keer gezongen op de premiere van Symphony No. 8 in Munchen (1910).
  • Overleden 01-12-1935 in Wenen.
  • Begraven op St Peters-friedhof in Salzburg. Tome XXXIII.
  • Hier liggen ook begraven:
      • Michael Haydn, composer, younger brother of Joseph Haydn (1737-1806). 
      • Maria Anna Mozart (Nannerl), elder sister of Wolfgang Amadeus Mozart (1751-1829)
Stadttheater, Landestheater (1906)
  • Locatie van het Mozartfeest 1906
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/locations/austria/salzburg/stadttheater-3/
  • Staatstheater Salzburg, Schwarzstraße 22, Salzburg
  • 01-10-1893 Geopend met Mozarts ouverture op “La clemenza di Tito”, een proloog van Josef Kollmann en een drama “Der Talisman” van Ludwig Fulda.
  • 00-00-1938 Alteration. Reconstruction door J. Holzinger en P. Geppert jun. Het theater kreeg zijn huidige uiterlijk. Heropend met een festivalproductie van Mozarts Ontvoering uit het Seraglio.
  • De originele gebogen hoekkolommen met cartouches zijn nog herkenbaar.
Robert Hirschfeld (1909)
  • 1858-1914
  • Criticus Wiener Abendpost.
  • Opponent 1909 en 1910.
  • Over symphony No. 1: Het gebruik van een dalende kwartinterval voor zijn koekoeksroep was een vrijpostigheid van de componist. De Weense muziekpedagoog en criticus Robert Hirschfeld (1858 – 1914), die niet bepaald sympathiek stond tegenover Mahlers muziek, bekritiseerde Mahler voor de koekoekskreet en merkte op dat de koekoekskreet een dalende kleine terts was, geen kwart! De dalende kwart vormde een beter structureel bouwblok vanuit Mahlers perspectief. Het gebruik van een dalende kwartinterval voor zijn koekoeksroep was een vrijpostigheid van de componist. De Weense muziekpedagoog en criticus Robert Hirschfeld (1858 – 1914), die niet bepaald sympathiek stond tegenover Mahlers muziek, bekritiseerde Mahler voor de koekoekskreet en merkte op dat de koekoekskreet een dalende kleine terts was, geen kwart! De dalende kwart vormde een beter structureel bouwblok vanuit Mahlers perspectief.
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/robert-hirschfeld/
  • Overleden op 02-04-1914 in Salzburg.
  • Begraafplaats onbekend.
Josef Ritter (1911)
  • Baritone (1859-1911)
  • https://mahlerfoundation.org/mahler/contemporaries/josef-ritter/
  • Hij bezocht het Jongenskoorinstituut van de Dom van Salzburg in 1871/72 en de Koninklijke Muziekschool in München van 1875 tot 1879, waar hij zang studeerde bij Martin Haertinger en Adolf Schimon en dramatisch acteren bij Ernst Possart en Karl Johann Brulliot. In 1879 kreeg hij zijn eerste engagement als acteur en zanger in de stadsschouwburg van Straatsburg (Straatsburg/Frankrijk), in 1880 zong hij een paar maanden in Frankfurt/Main en van 1881 tot 1891 in de stadsschouwburg van Hamburg. Tijdens deze opdracht maakte hij gastoptredens bij de Weense Hofopera (tegenwoordig: Staatsopera) in 1889 en 1890 en werd lid in 1891. Daar zong hij uiteenlopende rollen als Peter in Engelbert Humperdincks “Hans en Grietje”, de titelrollen in Wolfgang Amadeus Mozarts “The Marriage of Figaro” en “Don Giovanni”, de Dr. Cajus in “The Merry Wives of Windsor” van Otto Nicolai, Alfio in Pietro Mascagni’s “Cavalleria Rusticana” en meestal de gevangenisdirecteur Frank in “Die Fledermaus” van Johann Strauss (zoon). Ritter nam ook deel aan premières: in de titelrol in “Ritter Pásmán” (1 januari 1892) van Johann Strauss (zoon), als Salvator Rosa in [Eduard Schütt]]’s “Signor Formica” (19 november 1892) en als John in de opera “The Little House at the Hearth” van Carl Goldmark (21 maart 1896). Hij gaf ook vele gastoptredens, waaronder zingen op het Salzburg Mozart Festival in 1905 en in 1906 verhuisde hij naar de Heffterhof in Salzburg met zijn partner, de danseres Adolfine (“Fini”) Hauffe (1858–1912). Hij was tot april 1905 getrouwd met de zangeres Marie Goetze (1865–1922).
  • Overleden 21-06-1911 in Salzburg.
  • Begraafplaats onbekend.
Woonhuis Anna Bahr-von Muldenburg (1912)
Woonhuis Anna Bahr-Mildenburg 1872-1947 Arenbergstraße, Salzburg
Woonhuis Anna Bahr-Mildenburg 1872-1947 Arenbergstraße, Salzburg
Salzburger Festspiele (1920)
  • Opgericht in 1920 door theaterregisseur Max Reinhardt, dichter-toneelschrijver Hugo von Hofmannsthal en componist Richard Strauss en bedoeld als eerbetoon aan Mozart, heeft de Salzburger Festspiele vrijwel alle grote muzikanten van onze tijd aangetrokken. In dit nuttige verslag beschrijft een historicus van de Howard University Salzburg niet alleen als een instituut, maar ook als een ‘idee’ en ‘ideaal’ dat ‘ontwikkelde en muteerde tegen de achtergrond van onze kakofonische eeuw’. Van onzekerheid en angst tot hoop en voorspoed, en uiteindelijk, na de Tweede Wereldoorlog, een nieuwe vindingrijkheid: het lot van Oostenrijk weerspiegelde de complexe interne culturele politiek en de intense provinciale intriges van Oostenrijk. Terecht domineren Reinhardt en drie grote dirigenten, Toscanini, Furtwangler en Karajan, van wie laatstgenoemde het festival de afgelopen dertig jaar vrijwel heeft beheerst.
Stefan Zweig (1934)
  • Stefan Zweig (1881-1942), auteur van De wereld van Gisteren (1944): Autobiografie over de aanloop en het begin van de roerige 20e eeuw te begrijpen. Het is met recht een cultuurhistorisch monument waarin Stefan Zweig het Habsburgse burgerlijke milieu van de jaren 1910 en 1920 meesterlijk optuigt alvorens te laten zien hoe Europa vervalt in nationalisme en oorlogszucht. Zweigs wereld van gisteren is een ode aan de Europese gedachte en als ongekende observator brengt hij in dit egodocument ook nog eens de mooiste karakteriseringen van steden als Wenen en Parijs, en personen als Rilke en Emile Verhaeren.
  • https://stefanzweig.nl/
  • https://stefanzweig.nl/de-auteur/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Zweig
  • Het huis van Stefan Zweig in Salzburg van 1919 tot 1934: Kapuzinerberg.
  • Stefan Zweig center, Edmundsburg: Toscaninihof via de Clemens-Holzmeister-Stiege (trap) of een lift in de Altstadtgaragen (ondergrondse parkeergarage).
  • In het Panorama museum in Salzburg staat een prachtig gemaakt panorama van Salzburg, dat in 1829 door Michael Sattler is geschilderd. De stad was in die tijd nog nauwelijks aan de Kapuzinerberg-zijde uitgebouwd. Behalve natuurlijk het slot Mirabell met zijn tuinen.
    Op dit panorama heeft Sattler, naast het klooster op de Kapuzinerberg, ook het toekomstige huis van Zweig vastgelegd.
  • Zweig bezocht ook Nederland.
  • Vlucht in 1934 naar Engeland, USA en Brazilie.
  • Overleden in Brazilie op 23-02-1942.
Graf Anna van Mildenburg (1947)

Anna Bahr-von Mildenburg (1872-1947)

Kommunalfriedhof Salzburg plattegrond
Kommunalfriedhof Salzburg plattegrond
Graf Hermann en Anna Bahr-von Mildenburg
Graf Hermann en Anna Bahr-von Mildenburg